Onze geschiedenis
2024
Een nieuwe identiteit
Een rebranding is doorgevoerd met een nieuw logo en vooral een nieuwe slogan: Safety and Driving pole. Mettet richt zich nu wat meer op het opleiden van motorsportliefhebbers van alle leeftijden en niveaus.
2024
Het geavanceerde rijvaardigheidscentrum
Met de komst van een plek die volledig in het teken staat van opleidingen, is de Royal Union Motor Entre Sambre et Meuse (RUMESM) haar ontwikkeling voort en creëert haar multifunctionele pool.
2022
Zonnepanelen
Met de installatie van 360 zonnepanelen langs zijn rechte stuk, zet het Circuit Jules Tacheny zijn zoektocht naar moderniteit voort door zijn ecologische voetafdruk te verminderen. Deze aanzienlijke investering van 150.000€ maakt van het circuit van Mettet een van de meest milieuvriendelijke circuits ter wereld, net als de prestigieuze circuits van Mugello, Barcelona, Paul Ricard of nog Silverstone.
2020
LED-panelen
Onlangs werd het circuit uitgerust met 7 FIA en FIM goedgekeurde LED-panelen om een betere communicatie met de rijders op de piste mogelijk te maken. Niet minder dan een kilometer kabel was nodig om deze installatie mogelijk te maken.
2019
Dirt Track
Aangezien Dirt Track een van de meest complete disciplines is om motorrijden te leren, moest het circuit een baan aanleggen. Vandaag de dag wordt dit unieke circuit in België gebruikt voor vele trainingssessies voor jonge renners. De 226 m lange en 15 m brede piste is perfect om te leren rijden.
2017
Michel Fievet Paviljoen
Het paviljoen is ontworpen met het oog op veelzijdigheid en is geschikt voor elk type organisatie. Hij is ook verbonden met de controletoren om een volledige infrastructuur te bieden. Op de eerste verdieping is een grote zaal die plaats biedt aan veel mensen en in verbinding staat met de cafetaria. Op de benedenverdieping staan 5 volledig modulaire boxen ter beschikking van de circuitgebruikers.
2014
Off-Road circuit ontwikkeling
Omdat het circuit wil diversifiëren en verschillende activiteiten wil aanbieden, is een off-road baan toegevoegd tussen de bochten van het circuit. Het is nu mogelijk om naast het permanente circuit ook een rallycross- en een supermoto-circuit aan te leggen.
2011
Nieuwe infrastructuur
Na de aanleg van het permanente circuit moest het circuit worden uitgerust met een multi-servicegebouw. Het was dan ook niet meer dan logisch dat de verkeerstoren werd gebouwd in de paddock. De toren omvat een medische post, sanitaire voorzieningen, een briefingzaal, een tijdopname-systeem, een cafetaria en een terras met uitzicht op de piste.
2010
Een permanent circuit
Dankzij het goede beheer van de organiserende club RUMESM en de inkomsten uit een van haar paradepaardjes, de Superbiker, kon Michel Fievet, al 35 jaar voorzitter van de club, beetje bij beetje grond aankopen met het idee om een permanent circuit aan te leggen. En 2010, le rêve rejoint la réalité avec l’inauguration du circuit permanent actuel. Une prouesse reconnue dans le milieu des sports moteurs qui se traduit par une affluence massive et un taux de réservation de plus de 90% des journées disponibles.
1935
Internationale races
In 1935 verleent de circuitcommissie Mettet de organisatie van internationale races. Een prachtig epos volgde, waardoor Mettet jaar na jaar zijn adelbrieven kreeg.
1934
170 km/h
In 1934 werd de afdaling naar Florennes verbreed en werden snelheden van ongeveer 170 km/u bereikt.
1933
De diabolo
De diabolo is gemaakt. Het is 8.500 m lang en het kruispunt St Donat is nog slechts een klein knooppunt met scherpe hoeken. In 1933 werd de rijrichting met de wijzers van de klok mee aangenomen.
1932
Het circuit groeit
In 1932, naar aanleiding van de eisen van de FMB, werd het circuit te klein en werd het verlengd om de weg naar Florennes en terug naar Mettet te nemen.
1931
90km/h
Tot 1931 werd de kleine lus van 2.800 m gebruikt en de gemiddelde snelheden die toen werden gehaald waren die van een vliegtuig, namelijk 90 km/u.
1927
Eerste snelheidsrace
Het is moeilijk een precieze datum te geven voor het verschijnen van het Mettet-circuit. In het begin van de jaren 1920 waren er zeker al een paar zeldzame "motorrijders" die zich met enthousiasme op de wegen en paden van die tijd waagden. Op 11 september 1927 werd voor het eerst een zuivere snelheidswedstrijd georganiseerd op de hoogten van Mettet in Pontaury.