De infrastructuur van het circuit
Het circuit is gebouwd op een eigen terrein van 14 hectare en werd geopend op 12 maart 2010. Er is een hoogteverschil van dertien meter. De tribunes op een natuurlijke helling bieden een panoramisch overzicht over het gehele circuit.
Het circuit is bijzonder geschikt voor zowel auto’s als motoren en werd ontworpen met die gebruikers in het achterhoofd. Organisatoren kunnen zelf kiezen of ze bepaalde chicanes al dan niet willen gebruiken.
Een dienstweg loopt rond het volledige circuit met het oog op het gebruik door interventiewagens, medische hulp of journalisten en fotografen.
Het technische tracé, de kwalitatieve infrastructuur en de centrale ligging in België maken van het Circuit Jules Tacheny een ideale accommodatie, zowel voor wedstrijden op het hoogste niveau als voor vorming door de beste auto- en motorrijscholen. Men kan er ook de unieke ‘vrij rijden’-ervaring beleven.
Het circuit is bijzonder geschikt voor zowel auto’s als motoren en werd ontworpen met die gebruikers in het achterhoofd. Organisatoren kunnen zelf kiezen of ze bepaalde chicanes al dan niet willen gebruiken.
Een dienstweg loopt rond het volledige circuit met het oog op het gebruik door interventiewagens, medische hulp of journalisten en fotografen.
Het technische tracé, de kwalitatieve infrastructuur en de centrale ligging in België maken van het Circuit Jules Tacheny een ideale accommodatie, zowel voor wedstrijden op het hoogste niveau als voor vorming door de beste auto- en motorrijscholen. Men kan er ook de unieke ‘vrij rijden’-ervaring beleven.
Kerncijfers
- Lengte - 2.280 m
- Breedte - 12 m
- Rechte lijn - 609 meter lang en 14 meter breed
- Rallycross Circuit - 1 149 m (60% asfalt et 40% off-road)
- Supermoto Circuit - 1 428 m (66% asfalt et 34% off-road)
- Dirt Track piste - 226m lang en 15 meter breed.
Het circuit laat talrijke mogelijkheden van alternatieve plannen voor de gelijktijdige training van meerdere groepen.
Track record
Ronderecord moto
1’03″550 (Gregory Fastre – BMW S1000RR – 2011)
Ronderecord auto
1’03″202 (Philippe Daniels – Norma – 2011)
Ronderecord kart (650cc 70CV avec vitesse)
1’05″8
Ronderecord kart (650cc 50CV sans vitesse)
1’10″2
Bochten
Het circuit staat bekend om de techniciteit van de bochten, 10 in totaal (7 naar links en 3 naar rechts). Elke bocht kreeg een naam, een eerbetoon aan grote rijders die zich ooit hebben onderscheiden op het circuit van Mettet.
John SURTEES (7 x wereldkampioen 350 en 500 cc – wereldkampioen F1 – 3 overwinningen in Mettet)
Fergus ANDERSSON (2 x wereldkampioen 350 cc – 6 overwinningen in Mettet)
Jack FINDLAY (wereldkampioen 750 cc – 1 overwinning Mettet)
Giacomo AGOSTINI (15 x wereldkampioen 350 en 500 cc – 3 overwinningen in Mettet)
Jarno SAARINEN (wereldkampioen 250 cc – 2 overwinningen in Mettet)
Didier DE RADIGUES (vice-wereldkampiooen 250 – 2 overwinningen in Mettet – laureaat Grand Trophy 1980)
Richard HUBIN (wereldkampioen endurance – 3 overwinningen in Mettet – laureaat Grand Trophy 1979)
Stéphane MERTENS (wereldkampioen endurance – vice-wereldkampioen Superbike – 6 overwinningen in Mettet – laureaat Grand Trophy 1984 en 2006)
Stéphane CHAMBON (wereldkampioen Supersport – 10 overwinningen in Mettet (Superbiker en Starbiker)
Michael PAQUAY (Europees kampioen Supersport – 2 overwinningen in Mettet – laureaat Grand Trophy 1993 en 1998)
Milieu
Het circuit van Mettet respecteert de natuurlijke omgeving waarin het zich bevindt: door terugwinning van afvalwater in een opvangbekken, door aanplanting van bomen op de rand van het terrein om geluid en visuele vervuiling te verminderen, door terugwinning van koolwaterstof in gesloten tanks, door het selectief sorteren van afval … alles wordt gedaan voor een ecologische en duurzame aanpak.
Infrastructure
De controletoren, gelegen in het zenuwcentrum van het circuit, biedt alle infrastructuur die nodig is voor het soepel laten verlopen van activiteiten op het circuit: medische post, sanitair, informatiezalen, timing, … De tweede verdieping, bereikbaar via een trap en een lift, heeft een cafetaria met een groot terras dat een prachtig uitzicht op het hele tracé biedt.
Het Paviljoen Michel Fiévet, ingehuldigd in 2017, is een ideale aanvulling op bestaande faciliteiten. Het ontwerp is veelzijdig is en het gebouw is daarom geschikt is voor elk type organisatie.
De paviljoenruimten (inclusief ruime boxen) hebben alle nodige voorzieningen. Ze zijn volledig modulair en kunnen naar behoefte ook partieel gehuurd worden. Een grote ruimte op de bovenverdieping kan op aanvraag worden gereserveerd (briefingruimte, receptie, persruimte …).