Circuit op Mettet - Jules Tacheny

EEN UITGESTIPPELD PARCOURS

15 december 2021

Pierre Gillion is de nieuwe directeur van het Circuit van Mettet. Een portret van een echte liefhebber.

Een keurig getrimde baard. Een atletische look. Op 36-jarige leeftijd staat Pierre Gillion op het punt de dagelijkse leiding van het Circuit van Mettet over te nemen. Een bijna logische stap, ook al ontgaat de oorsprong van zijn passie voor de motorsport hem nog steeds. “Eerlijk gezegd weet ik niet precies waar het vandaan komt”, geeft de Namenaar toe. “Noch mijn vader, noch mijn moeder hebben iets met gemotoriseerde voertuigen, en met een vader die verzekeringsmakelaar was, waren motorfietsen al helemaal uit den boze… Maar mijn moeder kocht op een bepaald moment een Dax van de vader van Freddy Tacheny in Mettet. Die heeft ze altijd gehouden en toen ik een jaar of elf was, heb ik hem weer rijklaar gemaakt om er in de tuin mee te rijden.”

Het virus had toegeslagen en zodra hij zijn rijbewijs eenmaal op zak had, werd de Japanse machine Gillions vaste vervoersmiddel. Hij begon kort daarna met trial en enduro en deed zichzelf niet veel later ook een quad cadeau. Met een bachelordiploma marketing en een diploma Automotive Management stapte Gillion in de professionele wereld van de tweewielers. “Ik had het geluk een baan te vinden bij D’Ieteren Sport – Yamaha Belgium”, vertelt de nieuwe manager. “Ik was de commerciële vertegenwoordiger voor Wallonië, Brussel en Luxemburg. Mijn klanten waren de Yamaha-dealers met hun uitgebreide productportfolio van motoren, quads, scooters, golfkarretjes en onderdelen en accessoires.” Een job die hij gedurende elf jaar zou uitoefenen, voor hij betrokken raakte bij het management van de Junior Black Knights, het nationale juniorenteam van de Belgian Motorcycle Academy. De Junior Black Knights komen uit in de Northern Talent Cup, de brug tussen de verschillende nationale snelheidscompetities en het internationale opstapje richting MotoGP.

Met Baltus naar alle circuits ter wereld

Dat liep bijzonder goed en in 2020 vroeg Freddy Tacheny, CEO van Zelos Home of Sports, stichter van de Academy en ook van het Circuit van Mettet, aan Pierre Gillion of hij voltijds in de managementvennootschap wilde stappen. Die laatste aarzelde, totdat D’Ieteren enkele maanden later stopte met de invoer van Yamaha in België. “Op dat moment heb ik de sprong gewaagd en ben ik bij Zelos gaan werken als Motorcycle Manager. Concreet werd ik bij Zelos verantwoordelijk voor alles wat met motoren te maken heeft: de Academy, de piloten, zoals Xavier Simeon, Barry Baltus en nu Lorenz Luciano die in 2022 in de Red Bull Rookies Cup en in de FIM JuniorGP zal rijden, maar ook de zoektocht naar sponsors en de bedrijfskring die de Black Knights ondersteunen.”

Aangezien de begeleiding van de Zelos-piloten deel uitmaakte van het takenpakket van de Namenaar, reisde Pierre Gillion naar alle circuits van het Moto2-wereldkampioenschap als begeleider van Barry Baltus. Een spannende, boeiende en zeer gevarieerde baan. “Ik stuurde het team rond Barry aan, zijn fysieke trainer, zijn mentale trainer, maar onderhield ook de contacten met het team en de sponsors. Aangezien Barry pas 17 jaar oud is, moet er veel voor hem geregeld worden, van het bevestigen van vliegtickets tot het printen van een nieuwe sponsorsticker om aan het team te geven.”

Het circuit draait op volle toeren

Met de versterking van de structuur besloten door de Raad van Bestuur (Philippe Dujardin wordt nu verantwoordelijk voor infrastructuur), draaiden alle blikken bijna als vanzelf in de richting van de Motorcycle Manager, die meteen ronduit enthousiast was. “Ik kom terecht in een zeer gezonde omgeving. Philippe Dujardin heeft een efficiënte structuur opgezet en Mettet is een circuit dat zeer goed draait. De kalender voor 2022 is al goed gevuld”, vertrouwt de nieuwe manager ons toe, met de nodige aandacht voor de opleidingsfunctie van het circuit Jules Tacheny. “Uiteraard zijn er de Funcup, 2PK-races, Rallycross, Supermoto races en ons vlaggenschip de Superbiker, met als absolute kers op de taart de Supermoto der Naties in 2022, maar dat zijn niet onze hoofdactiviteiten”, specifieert Pierre Gillion. “Onze kracht ligt in de vier configuraties van het circuit en alle mogelijke soorten opleidingen. Of dat nu voor de racepiloten van de Academy is of voor beginnende of gevorderde amateurs. We organiseren veel circuitdagen, op twee en vier wielen, met elke keer een opleidingsdimensie afgestemd op het niveau van de rijders. En dat kan gaan van eenvoudige amateurs tot gemotoriseerde agenten van de federale politie.”

Maar het is niet omdat het circuit “draait”, dat er niets te doen is. Met het beheer van de planning, de evenementen, de hulpdiensten, de baancommissarissen, de schoonmaakdienst, de trainingen en de aanpassing/het onderhoud van de piste hebben de zeven voltijdse werknemers van het Namenaar circuit de handen meer dan vol. En Pierre Gillion broedt al op enkele ideeën voor de verdere ontwikkeling van het circuit. In 2022 wordt bijvoorbeeld een tweede parcours gebouwd. Die nieuwe polyvalente baan zal voor verschillende activiteiten gebruikt kunnen worden. Dat wordt een geweldige extra troef voor de jonge leden van onze Belgian Motorcycle Academy en onze Zelos/Classic21-piloten om hen richting de top van de motorwereld te helpen.

De jonge Namenaar zit nog boordevol nieuwe ideeën, maar daarover vertelt hij ons in de toekomst ongetwijfeld meer.

Het circuit van Mettet draait duidelijk nog steeds op volle toeren.

Partager